Jangtse Joella 29.09.02 - 2.10.02

Satama Jangtse joella

Yksi kolmesta rotkosta

Kolme pelleä...

Päivä 35: Chongqing - Fengdu
Samantien kun pääsimme matkaan hytissä majaileva väki alkoi illastamaan. Tai itseasiassa ainoastaan miehet söivät, naisten seuratessa vierestä. Mullekin lyötiin syömäpuikot kouraan ja kaadettiin kuppi täyteen niin helevetin pahan makuista riisiviinaa, että laatta meinasi lentää sitä maistaessa. Ja kun me luomakunnan kruunut saimme syötyä, valmistivat hytin naiset pikanuudeleita itselleen...

Päivä 36: Fengdu - Wushan
Päivän ensimmäinen pysähdys oli Fengdussa... aamukuudelta! Tämä oli yksi niitä veden alle jääviä kaupunkeja, kun kolmen rotkon pato valmistuu ja vedenpintaa nostetaan 135 metriä. Ja melkoinen aavekaupunkihan se oli jo nyt. Matkanteko joella oli melko leppoisaa ja maisemat hienoja, mutta saastesumua oli ilmassa niin, että näkyvyyttä riitti ainoastaan 500 metriä. Illalla pysähdyimme vielä Zhan Fei:n temppelillä, jossa vetäisin myös illallisen.

Päivä 37: Wushan - Wuhan
Heräsin jo aamuviideltä kun hyttitoverit tekivät lähtöä pikkukanjoneiden vierailulle, mutta päätin vielä torkahtaa hetkeksi ja seurata perässä myöhemmin. No, eihän se homma niin toiminut: Kuvittelin, että siitä satamasta voisi vuokrata pikkuveneen heittämään paikanpäälle, mutta niillähän olikin bussit odottamassa jotka lopulta kuljettivat halukkaat lähtöpaikalle... joten se reissu jäi meikäläiseltä välistä. Lisäksi iltapäivällä muiden palatessa retkeltään, sain kuulla saapuvamme Yichangiin iltakymmeneltä eli on liian pimeää, että näkisin uuden rakenteilla olevan jättipadon. No löysin kuitenkin perille päästyä pikkubussin, jolla pääsi Wuhaniin.

Päivä 38: Wuhan - Guangzhou
Koko yön matkanteon jälkeen saavuimme Wuhaniin aamuneljältä. Juna-asemalle päästyä selvisi, että makuupaikat Guangzhouhun on (taas vaihteeksi) loppunmyyty ja ensimmäiset istumapaikatkin löytyy vasta iltaseitsemäksi. Istumavaunuosasto osoittautui lopulta melko mielenkiintoiseksi kokemukseksi: Vaunussa matkusti kaksi kertaa enemmän ihmisiä kuin siellä oli istumapaikkoja ja vessassa käydessä sai loikkia lattialla nukkuvien ihmisten yli.