Copper Canyon: Chihuahua - Creel - Batopilas 30.4 - 10.5.2008

Kuparikanjonin maisemat

Kylän possu

Kuparikanjonin junarata

Päivä 71: El Paso - Chihuahua (Meksiko)
Teksasiin mennessä mua ei leimattu ulos Meksikosta ja kun nytkään raja-asemalla kukaan ei ollut musta sen kiinnostuneempi, luikahdin sitten maahan "laittomasti" passia leimaamatta. Onhan mulla vielä siinä Cancunista saadussa turistikortissa reilusti aikaa... Ynnäsin illalla mitä sitä tuli tuhlattua viikon aikana USA:n puolella? PRKL, euroja meni enemmän kuin valas syö planktonia... Mutta oli mulla kyllä hauskaakin koko rahan edestä.

Päivä 72: Chihuahua
Vierailin päivällä Pancho Villan entisessä asunnossa, joka on nyt muutettu vallankumousmuseoksi. Lippu oli miellyttävän maltillisesti hinnoiteltu ja myös selostukset löytyivät englanniksi. Tosin kaikkea ei ehkä olisi tarvinnut niin tarkkaan selostaa (tyyliin: saha - tyypillinen työkalu puiden kaatamiseen vuoristoalueilla...) Ehdottomasti hienoin artifakti oli vuoden -22 Dodge, mihin Villa murhattiin. Luodinreikiä löytyi riittävästi.

Päivä 73: Chihuahua
Mulla on jo pidemmän aikaa ollut stetsonin osto mielessä ja Chihuahua on kaupunki, mistä löytyy tavaraa cowboyn joka tarpeeseen ja tuotteet ovat myös laadukkaasti valmistettuja. Vertailin valikoimia eri liikkeiden välillä, mutta kyllä oli hatut hinnoissaan. Mulla oli tietty malli mielessä ja niiden hinnat vaihtelivat laadusta riippuen 30-80 euron välillä. Lopulta piheys iski enkä sitten raskinut ostaa mitään...

Päivä 74: Chihuahua - Creel
Varmistaakseni lipun saannin junaan laitoin kellon soimaan puoli viideksi ja olinkin juna-asemalla jo heti viiden jälkeen jolloin lipputiski avattiin. Juna lähti aivan aikataulussa ja matkalla maisemat olivat mukavan mäntyvuoristoiset. Ankaraa seutua karjalle tämä Chihuahua: Näin ainakin parisenkymmentä lehmänraatoa eri asteisissa mätänemistiloissa radan varressa.

Päivä 75: Creel
Creel sijaitsee aivan kuparikanjonin tuntumassa, joten vuokrasin aamulla skootterin ja lähdin tutustumaan lähitienooseen. Vuokra oli melko rasvaisen hintainen, mutta kun otin suunnaksi Creelistä 45 kilsaa länteen olevan Divisaderon, niin raha-asiat unohtuivat äkkiä: Tie oli hyväkuntoinen ja kiemurteli pitkin vuorten rinteitä, välillä nousten ja välillä laskien, mahtavat maisemat! Ja Divisaderosta näkymät yli kuparikanjonin olivat henkeäsalpaavat. Vierailin myös Valle de los Monjesissa tai kuten intiaanit sitä kutsuvat, Bisabirachissa => stondaavien penisten laaksossa. Olihan se juu...

Päivä 76: Creel
Tänään oli tarkoitus siirtyä kanjonin pohjalle Batopilasiin, mutta kun aamulla menin bussin lähtöpaikalle, oli se jo täynnä ihmisiä, enkä mahtunut kyytiin. Ja seuraava lähtee vasta huomenna. Kanjoniin oli kuitenkin päästävä, joten jäin Creeliin vielä yhdeksi yöksi. Törmäsin päivällä brittiheppuun, joka oli myös kiinnostunut vaeltamaan Batopilasista Ulriqueen ja kävimme konsultoimassa paria retken järjestäjää asian tiimoilta. Toisessa paikassa kehotettin suoraan unohtamaan koko vaellus: Kuulemma liian kuuma ja liikaa skorppioneja ja kalkkarokäärmeitä tähän aikaan vuodesta...

Päivä 77: Creel - Batopilas
Tällä kertaa bussista löytyi tilaa joten hyppäsimme brittihepun kanssa aamulla kyytiin. Alkumatka mentiin pitkin asfalttia, mutta puolessa välissä se muuttui ehkäpä huonoimmaksi tieksi mitä olen ikinä ajanut. Maisemat tosin olivat hienot, enkä ole kokenut niin jyrkkää laskeutumista edes Tiibetissä. Oli villiä katsoa bussin ikkunasta ulos kun alla ei näy tietä lainkaan, ainoastaan parin sadan metrin pudotus rotkoon... 140 kilsan matka otti lopulta kuusi tuntia pitkin vuoren rinteitä kierrellen.

Päivä 78: Batopilas
Täältäkään emme onnistuneet löytämään topografista karttaa kanjonialueesta, eikä ilmankaan uskalla lähteä vaeltamaan sen pidemmälle, joten päätimme tehdä tänään pienen päivävaelluksen. Otimme suunnaksi Batopilasista 8 kilsaa etelään olevan "kadonneen katedraalin". Paikka nyt ei ollut mikään kummoinen, mutta saimmepahan ostettua lisää vettä. Päivä oli vielä nuori joten jatkoimme matkaa muutaman kilsan eteenpäin ja kävimme kurkkaamassa mitä vuoren toisella puolella näkyy... Ja yllätys yllätys, siellä oli lisää vuoria. Päädyimme lopulta kävelemään n. 22- 24 kilsaa ja nestettä kului viisi litraa mikä tuli samantien hikoiltua ulos, niin että edes kusella ei tarvinnut käydä koko päivänä.

Päivä 79: Batopilas
Oppaat veloittivat sen verran törkeää hintaa, että olisimme tarvinneet vähintään neljä ihmistä jakamaan kustannuksia, mutta olimme britin kanssa ainoat gringot koko kylässä... Eli se kolmen päivän vaellusreissu kuivui sitten kasaan. Päätimme palata tänään takaisin Creeliin ja laitoimme kellon soimaan puoli viideksi, sillä päivän ainoa bussi lähti aamuviideltä. Mutta siellähän oli odottamassa se sama hiton minibussi kuin maanantaina ja tietenkin jo täynnä ihmisiä. Manana, manana, sanoi kuski... No, ei muuta kuin takaisin nukkumaan...

Päivä 80: Batopilas - Creel
Tänä aamuna oli sitten isompi bussi odottamassa ja mahduimme kyytiin, mutta perillä Creelissa homma alkoi taas tökkimään: Tarkoitus oli jatkaa matkaa samantien junalla El Fuerteen, mutta kun juna saapui asemalle, selviää, että eilinen juna oli peruttu josta johtuen kaikki paikat oli tänään jo loppuunmyyty. Manana, manana, sanoi konnari... Jouduin sitten jäämään Creeliin vielä yhdeksi yöksi.

Päivä 81: Creel - El Fuerte
Kuparikanjonin juna oli oikeastaan ainoa syy miksi tulin näin pohjoiseen ja olihan ne maisemat mahtavat kun puksuttelimme kanjoneiden läpi. Siltoja ja tunneleita piisasi. Roikuinkin melkein koko matkan vaunujen välissä, missä ikkunat sai auki ja näköalat olivat parhaimmat. Perillä El Fuertessa otin kimppataksin ja -huoneen hotellista parin Creelissa tapaamani jenkin kanssa.